Το φωτογραφικό υλικό του άρθρου προέρχεται από το Αναγνωστήριο της Αγιάσου
Παναγιώτης Αδαμόπουλος
Το Λεσβιακό Ούτι που Σηκώνει τον Κόσμο να Χορέψει
Στη Λέσβο, το ούτι έχει αποστολή: να κρατάει τον χορό ζωντανό. Δεν είναι όργανο «φιγούρας», αλλά ρυθμικής δύναμης.
- Στον καγκελευτό ή τον μπάλο, ο ουτζής παίζει δυνατά και καθαρά.
- Η πένα σπάει στις χορδές, κι ο ήχος απλώνεται σε όλο το πανηγύρι.
- Ο ρυθμός είναι πιο «βαρύς» απ’ ό,τι αλλού, για να δίνει πάτημα στους χορευτές.
Όπως έλεγαν οι παλιοί ουτζήδες: «Αν δεν χορεύει το πόδι μόνο του, κάτι φταίει στο παίξιμο».

Η αχώριστη συντροφιά του βιολιού
Στη Λέσβο, το ούτι σπάνια στέκει μόνο του. Το βιολί είναι ο αχώριστος σύντροφός του — κι οι δυο μαζί φτιάχνουν τον μοναδικό λεσβιακό ήχο.
- Το βιολί παίρνει τη μελωδία, το ούτι κρατάει το ρυθμό και “στρώνει το χαλί”.
- Σε μερακλίδικα γλέντια, τα δύο όργανα «συνομιλούν»: ταξίμι το βιολί, ρυθμικά σπασίματα το ούτι.
- Αυτή η συνύπαρξη χαρίζει στη Λέσβο ήχο που ξεχωρίζει από τα υπόλοιπα νησιά του Αιγαίου.
Ταξίμια και μακάμια – το συναίσθημα πριν τον χορό
Πριν σηκωθούν όλοι να χορέψουν, έρχεται το ταξίμι. Μια σύντομη, ελεύθερη εισαγωγή γεμάτη ψυχή.
- Τα μακάμια Χιτζάζ, Ραστ ή Σαμπάχ φέρνουν μνήμες από τη Σμύρνη και την Πόλη.
- Το ταξίμι λειτουργεί σαν «κάλεσμα» — μια ανάσα πριν ξεσπάσει ο ρυθμός.
Οι μικρές τεχνικές που κάνουν τη διαφορά
Το λεσβιακό ούτι έχει δική του φωνή, γεμάτη δύναμη και γη.
- Δυνατά σπασίματα με την πένα, για να γεμίζει ο ήχος στα υπαίθρια γλέντια.
- Γλιστρήματα που χαρίζουν ανατολίτικο χρώμα.
- Διπλοχορδίες και σταθερά ακόρντα που στηρίζουν τον ρυθμό.
- Ένα ύφος τραχύ, αληθινό· μακριά από τα “σαλόνια” της Πόλης.
Η φωνή της γιορτής
Για τους Μυτιληνιούς, το ούτι ήταν πάντα κάτι παραπάνω από μουσικό όργανο. Ήταν η φωνή της γιορτής, το κάλεσμα για χορό, το σημάδι ότι το χωριό ξενυχτά.
Κι όπως θυμόταν ένας παλιός ουτζής της Στύψης:
«Το βιολί κάνει τον κόσμο να κλαίει, μα το ούτι τον κάνει να σηκωθεί να χορέψει».


