Τι είναι το Διεθνές Απολυτήριο [γνωστό και ως IB (άι μπι)] INTERNATIONAL BACCALAUREATE DIPLOMA PROGRAMME (IBDP)
Φωτο: από Καθημερινή
Ιγνάτης Ψάνης
Τον τελευταίο καιρό γίνεται λόγος για το διεθνές απολυτήριο, το γνωστό ΙΒ, το οποίο πιλοτικά θα αρχίσει να χορηγείται σε πέντε πρότυπα λύκεια της χώρας από το 2026.
Ως Δάσκαλοι θεωρήσαμε σωστό να σας ενημερώσουμε για αυτόν τον τύπο του απολυτηρίου.
Τι είναι τι IB
Το Πρόγραμμα IΒDP, γνωστό ως IB, ξεκίνησε να εφαρμόζεται το 1968 με στόχο να προσφέρει διεθνή παιδεία, μέσω ενός διεθνούς απολυτηρίου, το οποίο να αναγνωρίζεται από πανεπιστήμια και ακαδημαϊκά ιδρύματα σε όλον τον κόσμο.
Πρόκειται για ένα διετές πρόγραμμα και απευθύνεται σε μαθητές της Β΄ και Γ΄ Λυκείου που επιδιώκουν να εκπονήσουν σπουδές υψηλού ακαδημαϊκού επιπέδου σε διακεκριμένα διεθνή πανεπιστήμια.
Το μοντέλο διεθνούς απολυτηρίου το οποίο προσανατολίζεται να εφαρμόσει πιλοτικά το υπουργείο Παιδείας είναι το Diploma Programme που απευθύνεται σε παιδιά από 16 ως 19 ετών.
Το πρόγραμμα αποτελείται από έξι ομάδες μαθημάτων και έχει ως πρόσθετες υποχρεώσεις για τους σπουδαστές την κατάρτιση ενός εκτεταμένου δοκιμίου (Extended Essay), τη θεωρία της γνώσης (TOK) και τον εθελοντισμό.
Το ΙΒ  αναγνωρίζεται από πανεπιστήμια και ακαδημαϊκά ιδρύματα σε όλο τον κόσμο και εφαρμόζεται σε περίπου 6.000 σχολεία σε 150 χώρες. Από αυτά τα μισά σχεδόν είναι δημόσια, στην Ελλάδα όμως προσφέρεται μόνον από ιδιωτικά σχολεία.
Πληροφορίες από κυβερνητικές πηγές αναφέρουν ότι αυτό δεν θα αργήσει, αφού ήδη από το 2027-28 θα ξεκινήσει η επέκταση του διεθνούς απολυτηρίου και στα πρότυπα λύκεια, εφόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις και οι απαιτήσεις σε διδακτικό προσωπικό.
Τι προβλέπεται
Όπως δήλωσε ο υπουργός σε ανάρτησή του στο Instagram αλλά και στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, από τον Σεπτέμβριο του 2026, που θα ξεκινήσει η πιλοτική λειτουργία του προγράμματος, «οι μαθήτριες και οι μαθητές θα έχουν τη δυνατότητα της επιλογής μεταξύ του IB ή του ισχύοντος συστήματος εισαγωγής στα πανεπιστήμια».
Σήμερα στη χώρα υπάρχουν 19 πρότυπα λύκεια, στα σχέδια του υπουργείου, ωστόσο, είναι να δημιουργηθούν περισσότερα και σε υποβαθμισμένες περιοχές και για τον λόγο αυτό έχουν κινητοποιηθεί και ιδιώτες χορηγοί.
 Το πρόγραμμα ΙΒ -που σήμερα παρέχεται μόνο σε ιδιωτικά εκπαιδευτήρια- θα δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές που φοιτούν στα δημόσια σχολεία της χώρας να αποκτήσουν πρόσβαση σε ένα διεθνές απολυτήριο και να διεκδικήσουν (αν συγκεντρώσουν καλούς βαθμούς) θέσεις και υποτροφίες σε μεγάλα πανεπιστήμια του εξωτερικού, κάτι που αίρει την ταξική ανισότητα.
Η αξιολόγηση των μαθητών του IB
Η επίσημη αξιολόγηση της επίδοσης των μαθητών/-τριών που διαμορφώνει την τελική βαθμολογία Διπλώματος γίνεται
με δύο τρόπους. Είναι:
 εξωτερική, όταν γίνεται από βαθμολογητές ανεξάρτητους από το σχολείο, τους οποίους έχει επιλέξει ο
ΙΒΟ. Στα περισσότερα μαθήματα αποτελεί περίπου το 50%-80% του τελικού βαθμού. Τα γραπτά των επίσημων
εξετάσεων, στο τέλος των δύο χρόνων φοίτησης, και όσες εργασίες υπόκεινται σε εξωτερική αξιολόγηση αποστέλλονται
για βαθμολόγηση απευθείας στους εξεταστές του ΙΒΟ.
 εσωτερική, όταν γίνεται από τον καθηγητή/-τρια του σχολείου με διαδικασίες που υποδεικνύονται και
ελέγχονται από τον ΙΒΟ και αξιολογούν την επίδοση του μαθητή/-τριας σε συγκεκριμένα καθήκοντα. Στα περισσότερα μαθήματα, περίπου το 20%-50% του τελικού βαθμού διαμορφώνεται από την εσωτερική αξιολόγηση, που, ανάλογα με τις απαιτήσεις του μαθήματος, μπορεί να έχει τη μορφή προφορικών παρουσιάσεων, γραπτών εργασιών,
εργαστηριακών ασκήσεων, κ.α.
Το πρόγραμμα αυτό έχουν τη δυνατότητα να προσφέρουν μόνο σχολεία που πληρούν τις αυστηρές ακαδημαϊκές προϋποθέσεις που ορίζει ο IBO.
Για το σκοπό αυτό συνεργάζεται με σχολεία, κυβερνήσεις και διεθνείς οργανισμούς για την ανάπτυξη απαιτητικών προγραμμάτων διεθνούς εκπαίδευσης, τα οποία αξιολογούν τους μαθητές/-τριες με αυστηρά κριτήρια.