Κ. Πιερρακάκης : Υπουργός Παιδείας-Θρησκευμάτων και Αθλητισμού
Ιγνάτης Ψάνηs
Η είδηση τρομάζει:
Ένα στα πέντε παιδιά κινδυνεύει να αποφοιτήσει από το Γυμνάσιο λειτουργικά αναλφάβητο. Τι σημαίνει αυτό; Δεν θα μπορεί να κατανοεί με επάρκεια τον προφορικό και γραπτό λόγο, να διατυπώνει με σαφήνεια τη σκέψη του, να κάνει αφαιρετικούς συνειρμούς, να αναπτύσσει κριτική σκέψη, να εκμεταλλεύεται ευκαιρίες για βελτίωση των γνωστικών δεξιοτήτων του, όπως ορίζει η UNESCO τον λειτουργικό αναλφαβητισμό.
Αυτό αναφέρει η έκθεση της επιστημονικής επιτροπής των εξετάσεων διαγωνιστικού χαρακτήρα που οργανώνονται κάθε χρόνο, της ελληνικής PISA, όπως ονομάζεται. Η έκθεση που δημοσιοποιεί η «Κ» αφορά τον διαγωνισμό του 2023 και στέλνει ηχηρό μήνυμα προς πάσα κατεύθυνση για τις επιτακτικές αλλαγές που πρέπει να γίνουν στην υποχρεωτική εκπαίδευση.
Υποθέτουμε ότι αντιλαμβανόμαστε όλοι τη σπουδαιότητα και τη σοβαρότητα αυτής της είδησης. Δεκαπέντε χρονών παιδιά μετά από εννιά χρόνια στα σχολικά θρανία, μετά από χιλιάδες ώρες διδασκαλίας και κάθε λογής προγραμμάτων, που συνεχώς εφαρμόζονται και …ανανεώνονται, εκσυγχρονίζονται -υποτίθεται-, τελικά ένα στα πέντε, όπως επίσημα ανακοινώνεται από την έγκριτη επιστημονική επιτροπή της ελληνικής PIZA, αποφοιτά από το Γυμνάσιο χωρίς στοιχειώδεις γνώσεις. γραφής, έκφρασης, λόγου και μαθηματικών. Έφηβοι δηλαδή, που δεν μπορούν να κατανοήσουν τι διαβάζουν, δεν μπορούν να εκφράσουν αυτό που σκέφτονται, να αναπτυχθούν και να καλλιεργήσουν το πνεύμα τους, το μυαλό τους, να επικοινωνήσουν στοιχειωδώς στον σύγχρονο κόσμο.
Οι μαθητές αυτοί βαθμολογούμενοι στην κλίμακα του 20 θα εισπράξουν μια βαθμολογία από το ένα έως το πέντε, που φανταζόμαστε πως θα είναι και το άριστά τους. Από το πέντε ως το δέκα, δηλαδή τη βάση, χωρίς να έχουμε στοιχεία, επιτρέπεται να υποθέσουμε ότι στον βαθμολογικό αυτόν χώρο θα ενταχθεί τουλάχιστον ένα 30% ακόμη. Έτσι προκύπτει πως οι μισοί μαθητές, που αποφοιτούν από το Γυμνάσιο είναι ανεπαρκέστατοι γνωστικά.
Και οφείλουμε να προσθέσουμε πως ένας μαθητής που υστερεί τόσο πολύ στην κατανόηση κειμένου, στην έκφραση και στα μαθηματικά, προφανώς αδυνατεί να παρακολουθήσει και να κατανοήσει το σύνολο των μαθημάτων, π.χ Ιστορία, Γεωγραφία, Βιολογία, Τεχνολογία κ.λπ.
Εννοείται βέβαια πως το μεγαλύτερο ποσοστό αυτών των μαθητών διαβαίνει την πόρτα του Λυκείου!
Επιχειρώντας να εντοπίσουμε τα αίτια αυτής της απαράδεκτης εκπαιδευτικής κατάστασης και τις λύσεις που επιβάλλεται να εμφανιστούν, οφείλουμε να ακούσουμε τους εξειδικευμένους επιστημονικούς αναλυτές και μελετητές.
Η Αρχή ΔΙασφάλισης Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια (Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε.) 2024 με Πρόεδρο της Ηλίας Γ. Ματσαγγούρα, Ομότιμο Καθηγητή του Ε.Κ.Π.Α. σε μια πολυσελίδη Ετήσια Έκθεση 197 σελίδων παρουσιάζει, αναλύει διεξοδικά και διαχρονικά το φαινόμενο και φυσικά προτείνει τις απαραίτητες αλλά και αναγκαίες λύσεις μεταξύ των οποίων η αλλαγή της φιλοσοφίας της κειμενικής διδασκαλίας, η συστηματική ενημέρωση και μετεκπαίδευση των εκπαιδευτικών, τα παιδιά δεν μπαίνουν στο δημοτικό σε μεγαλύτερη ηλικία και πολλά άλλα, τα που κατά τη γνώμη μας είναι δύσκολο να εφαρμοστούν για αντικειμενικούς αλλά και υποκειμενικούς λόγους.
Ο τρόπος δε και ο χρόνος και που αφιερώθηκε για την παρουσίαση του σοβαρού εκπαιδευτικού αλλά και γενικότερου κοινωνικού προβλήματος από τα ΜΜΕ και από τον λαλίστατο, σε άλλες περιπτώσεις Υπουργό Παιδείας, τον κ. Κυριάκο Πιερρακάκη, δυστυχώς δε μας επιτρέπει ναι αισιοδοξούμε ότι θα ασχοληθεί κανείς στις μέρες μας με το θέμα. Ο κ. Υπουργός τον καιρό αυτό έχει να ασχοληθεί με το πολύπλοκο και άμεσο θέμα της λειτουργίας των ιδιωτικών πανεπιστημίων, που πρέπει να λειτουργήσουν την προσοχή Σεπτέμβρη. Και από ό,τι φαίνεται το θέμα θα λυθεί εκ των ενόντων, δηλαδή κάποια από τα ήδη λειτουργούντα Κολλέγια, που συνεργάζονται με πανεπιστήμια του εξωτερικού στην Ελλάδα, θα βαπτιστούν Πανεπιστήμια. Ευχόμαστε να διαψεύσουμε, αναμένοντας τα μεγάλα και επώνυμα πανεπιστήμια, όπως μας έχουμε προϊδεάσει. Ίδωμεν…
Ακολουθεί ένα βίντεο με κάποιες απόψεις καθηγητών εν ενεργεία, του πίνακα, και όχι της καρέκλας…