Μέρος 1ο: Η λέπρα στη Λέσβο και στον Πολιχνίτο

Ιγνάτης Ψάνης

λέπρα = ἐπειδή ἀπολεπίζεται ο ασθενής αλλά και λώβη [και στην ντοπιολαλιά λούβα, από έκταση του “ω” σε “ου”] από το αρχαίο ρήμα λωβάομαι-ώμαι= βλάπτω, καταστρέφω, ακρωτηριάζω [ λελωβημένος= και ο λεπρός ( Λεξικό Lintell-Scott)]

Τα νοσοκομεία λέγονταν λεπροκομεία αλλά και Λωβοκομεία, από τη λέξη λωβός/λώβη = λέπρα. Το μακροβιότερο ήταν της Χίου. 

Λοιμώδης ασθένεια του δέρματος και των νεύρων που προκαλείται από το βακτηρίδιο του Χάνσεν, γι΄αυτό και οι ασθενείς ονομάζονταν και χανσενικοί, στην ντοπιολαλιά λουβιάρηδες.

Η λέπρα – η νόσος του Χάνσεν – ήταν στο παρελθόν μία «κατάρα», που καταδίκασε τους ασθενείς σε απομόνωση και διαβίωση συχνά σε άθλιες συνθήκες. Οι Χανσενικοί, με την αλλοιωμένη και παραμορφωμένη όψη τους, θεωρούνταν μιάσματα και στέλνονταν στα λεπροκομεία, όπου και έμεναν συχνά μέχρι να πεθάνουν.

ΜΑΡΤΥΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΛΕΠΡΑ ΣΤΗ ΛΕΣΒΟ
Α-Οι λεπροί στον Ταξιάρχη

O Πρόδρομος Αναγνώστου (παπα-Πρόδρομος) αδελφός του Σπ. Αναγνώστου και συγγραφέα του μυθιστορήματος «Ματωμένη Αρχοντοπούλα», στη σελ. 80 αναφέρει για κάποια ερείπια ενός σπιτιού για τους λεπρούς, σε μικρή απόσταση απ’ τον Ταξιάρχη, που σώζονταν μέχρι τις αρχές του αιώνα μας. Έγινε δωρεά της αρχοντοπούλας Ποδούλας του Πέτρου και της Χρυσαυγής, για να μείνουν μέσα οι λεπροί ζητιάνοι (επέτρεπαν στους λεπρούς να ζητιανεύουν), που έρχονταν στο χωριό, επειδή κείνη την εποχή (1832-6) η ασθένεια ήταν σε μεγάλη έξαρση πάνω στο νησί.

Β-Οι δύο οικισμοί

Φωτο: Αξιώτης Μάκης

Όμως, ψηλά στην Μαύρη Πεύκη και το ροδόδεντρο του Αϊ Λια των Παρακοίλων, στην άκρη του κόσμου και ανάμεσα στα Παράκοιλα, την Φτερούντα, την Βατούσα και την Ανεμώτια, υπήρχαν δύο οικισμοί, ομερτά των κατοίκων, κατ’ άλλους χωριουδάκια Γιουρούκων, στην απωθημένη όμως μνήμη τα Λοιμοχώρια του βουνού! Εκεί απομονώθηκαν, αυτές τις δύσκολες εποχές , οι εδώ Λωβοί, οι Χανσενικοί, οι Λουβιάρηδες των γύρω χωριών!

Φωτο: Αξιώτης Μάκης-ξεροτρόχαλα ντουβάρια

Το ένα, θεμέλια από ξεροτρόχαλα ντουβάρια, ανάμεσα τους και κάτι λαξευμένες βάσεις λιοτριβιού

Φωτο: Αξιώτης Μάκης-βάσεις λιοτριβιού

και σπασμένα σκεύη, βρίσκεται σε είναι μικρό οροπέδιο, κάτω από την κορυφή! Ένα γύρο πεύκα και βράχια! Το άλλο, με παρόμοια θεμέλια μικρών καλυβιών, απλωμένα κάτω από τα πεύκα, βρίσκεται σε ένα οροπέδιο, εκεί που οι δρόμοι καταλήγουν απ’ όλα τα γύρω χωριά εδώ!

Φωτο: Αξιώτης Μάκης-Στον Πήγαδο

Στον Πήγαδο, το μεγάλο πηγάδι, το κτιστό, το μακρόστενο της πηγής, με τα σκαλιά στο πλάι! Αυτό εδώ ορισμένοι το αποκαλούν Λοιμοχώρι, ενώ το προηγούμενο Λωβοχώρι!Περπατώντας τη Λέσβο, Τόμος Α σελ.295 Μάκη Αξιώτη

Γ-Ο θρύλος της βασιλοπούλας Λυγερής

Νότια από τον λόφο του Γαβαθά (Κούκλα) υψώνεται σαν συνέχεια ο λόφος που φιλοξενεί τον οικισμό της Λιότας. Η λιόφυτη, ανατολική πλαγιά πέφτει στον κάμπο. Στον κάμπο, που ο μεγάλος αρχαίος οικισμός συνεχίζεται μέχρι βαθιά και έτσι το κτήμα του Ερσοτέλους αποτελεί ένα μουσείο από τα μέλη μιας ακόμα μεγάλης παλαιοχριστιανικής. Στο σπίτι αράβδωτοι κίονες, πεσσοί, κιονίσκοι, υπέροχα μαρμάρινα κιονόκρανα, κεραμική παντού, θεμέλια, δείχναν (1988) την συνέχεια της λαμπρής ιστορίας.
Πιο μέσα, ο τόπος λέγεται «Πύργος» και ένα «κτίσμα», μαζί με άλλα, δένει με τον θρύλο της βασιλοπούλας Λυγερής, που αρρώστησε από λέπρα και βρήκε γιατρειά σε λασπόνερα με γουρούνια, όπου και έχτισε την Παναγιά της Λιότας. Αυτό όμως το κτίσμα, μαζί με μια δεξαμενή, πιο πάνω στο ύψωμα, αποτελούν απομεινάρια της διαχείρισης των «καθαρκτικών και μεταλλωδών» νερών της Λιώτας, ίσως Λουότας ή Λουότρας λεγόμενα, στα οποία τον Αύγουστο ζητούσαν την υγειά τους «πολλοί εκ της Νήσου» (Σ. Αναγνώστης, 1850). Πάρα πολλά επίσης για τα «καθαρκτικά» νερά, «άτινα εις φιάλας πωλούμενα», θεραπεύουν, μας αναφέρει στα 1909 και ο Τάξης. Όλα αυτά λοιπόν έθρεψαν και έδεσαν και τον θρύλο των ιαματικών «λασπόλουτρων» της Λυγερής.
Ο ίδιος θρύλος από άλλη πηγή
Ο θρύλος θέλει στο σημείο που σήμερα βρίσκεται ο ναός να υπήρχε πηγή με θεραπευτικά νερά. Στο κατώφλι τους έφθασε κάθε 23η Αυγούστου η άρρωστη από λέπρα βυζαντινή πριγκίπισσα Λυγερή η οποία είδε μέσα στα νερά να κυλιούνται γουρούνια και ένα εξ αυτών έχοντας τα σημάδια της αρρώστιας επάνω του να βγαίνει από τα νερά πλήρως καλά. Τότε η πριγκίπισσα χωρίς να σκεφτεί τίποτα άλλο βούτηξε στα νερά του βούρκου και αμέσως η υγεία της αποκαταστάθηκε. Ο πατέρας της ως ένδειξη ευγνωμοσύνης για τη θεραπεία της κόρης του έχτισε το ναό αφιέρωμα στην Παναγία. Και επειδή η Λυγερή δε σταματούσε να τριγυρνά στην περιοχή από το προσωνύμιο “λιώστρα” αλλά και από το ρήμα “λιέμαι” που στην ντόπια διάλεκτο σημαίνει “τριγυρνάω”κατέληξε η περιοχή να λέγεται Λιώτα. Η συγκεκριμένη εκκλησία αποτελούσε από τα κατεξοχήν προσκυνήματα της Παναγίας ενώ η χάρη της γιορτάζεται στις 23 Αυγούστου. Μάλιστα οι ντόπιοι συχνά πυκνά σιγοψιθυρίζουν το δίστιχο προς τιμήν της Παναγιάς τους: “Ω Παναγιά Αγιασιώτισσα κι ω! Παναγιά τη Λιώτα κι ω! Παναγιά μου Πετρανή και ποια να κράξω πρώτα”;
Η Παναγιά της Λιότας
ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ