ΜΕΡΟΣ 2ο: Η νόσος του Χάνσεν (λέπρα) στη Λέσβο και στον Πολιχνίτο (Βίντεο-Φωτογραφίες)

Νοσοκομείο λοιμωδών νόσων η “Αγία Βαρβάρα”

Ιγνάτης Ψάνης

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ:

-Η νόσος στον Πολιχνίτο

-Το Λαζαρέτο της Μυτιλήνης

-Το Λουβιοχώρι- Η Σπιναλόγκα της Λέσβου

Η λεπρά (σπίστοσις) και η πανώλη/πανούκλα είναι δύο διαφορετικές, θανατηφόρες ασθένειες, η μία είναι μυκητιασική νόσος της δέρματος και η άλλη βακτηριακή, η οποία μπορεί να είναι εξαιρετικά μεταδοτική. Η λεπρά επηρεάζει κυρίως το δέρμα, τα νεύρα, τα άκρα και τα μάτια, ενώ η πανώλη είναι μια σοβαρή ασθένεια που προκαλείται από το βακτήριο Yersinia pestis και μεταδίδεται μέσω τρωκτικών και ψύλλων.

Η νόσος του Χάνσεν στον Πολιχνίτο

Για την αρρώστια της λέπρας στον Πολιχνίτο έχουμε μόνο διασταυρωμένες πληροφορίες, δεδομένου πως δεν υπάρχει, όσο γνωρίζουμε, αρχείο με καταγεγραμμένο τέτοιο υλικό.
– Γνωρίζουμε πως μεταφέρθηκαν στη Σπιναλόγκα Πολιχνιάτες, κυρίως προς τα τέλη της λειτουργίας του νησιωτικού αυτού λεπροκομείου, όταν είχε βρεθεί το φάρμακο, με αποτέλεσμα να είχαν τελείως αποθεραπευθεί.
-Πάλι από πληροφορίες μαθαίνουμε ότι υπάρχουν ολόκληρες οικογένειες, που είχαν προσβληθεί από την ασθένεια αυτή.
-Οι ασθενείς του χωριού μας μεταφέρονταν σε χώρους εκτός του οικισμού σε χωράφια, όπου οι ντόπιοι εναπόθεταν μακριά τους τις τροφές.
Τέτοιοι χώροι αναφέρονται:
“Σ’ λουβαριούδας του λαγκάδ'” και 
“Τ’λουβιάρ’ η στσια (συκιά)”
Δε χρειάζονται περισσότερες περιγραφές. Καταλαβαίνουμε όλοι τι ακριβώς συνέβαινε…
-Η παραπάνω συκιά τοποθετείται στον Οξύ, πηγαίνοντας προς τη Βρίσα, όπου κατά πάσα πιθανότητα εκτοπίζονταν οι ασθενείς του χωριού μας.
Το Λαζαρέτο της Μυτιλήνης
Το Λαζαρέτο είναι η περιοχή της Μυτιλήνης που βρίσκεται  ανάμεσα στη Λαγκάδα και στο Βουναράκι.  Οι πληροφορίες μας για τον χώρο αυτόν είναι διφορούμενες. Στην κοινή γνώμη έχει εμπεδωθεί η άποψη πως ήταν χώρος υποδοχής και απομόνωσης των ανθρώπων που έπασχαν από τη νόσο του Χάνσεν (λεπροί). Η επικρατέστερη άποψη όμως είναι πως επρόκειτο για κάποιον χώρο υποδοχής ασθενών που έπασχαν από λοιμώδεις γενικές μεταδοτικές ασθένειες, άρα λοιμοκαθαρτήριο.
Σήμερα δεν διασώζεται κανένα από τα κτίσματα της εποχής εκείνης.
Ετυμολογία-Ιστορική προσέγγιση της λέξης.
Σημαίνει παλιότερα λοιμοκαθαρτήριο, δηλαδή χώρος καραντίνας για άτομα ή εμπορεύματα που προέρχονταν από περιοχές με επιδημίες, όπως η πανούκλα. Μια εγκατάσταση όπου άτομα που θεωρούνται φορείς μολυσματικής ασθένειας απομονώνονται για να σταματήσει η εξάπλωση της νόσου.

Η λέξη προέρχεται από την ιταλική “lazzaretto”, η οποία με τη σειρά της συνδέεται με τον άρρωστο επαίτη Λάζαρο της Καινής Διαθήκης, καθώς αρχικά χρησιμοποιούνταν για να περιγράψει εστίες απομόνωσης για λεπρούς και ασθενείς. Σήμερα, μπορεί επίσης να αναφέρεται σε ένα συγκεκριμένο νησί (π.χ. στην Ιθάκη) ή έναν πρώην χώρο λοιμοκαθαρτηρίου (π.χ. στην Ερμούπολη Σύρου).

Το Λουβιοχώρ’ (Λωβοχώριον)- Η Σπιναλόγκα της Λέσβου

Α’ ΠΗΓΗ
«Ως χωρίον δε ελογίζετο άλλοτε και η Ράχη, ήτοι το Λωβοχώριον, αριθμούν μέχρι προ ολίγων ετών υπέρ τας 80 οικίας, αλλ ’ήδη ευτυχώς πλησιάζει να εκλείψει, των πασχόντων αυτόθι αποκλήρων της μοίρας αριθμουμένων νυν εις 6-7 μόνον. Είναι ευτύχημα ότι η επάρατος αυτή ασθένεια της Λώβης, εξαλείφεται βαθμηδόν εκ της νήσου». Είναι το 1909, από τον Τάξη!
Το χωριό, με τον Αϊ Γιώργη και τη βρύση του. βρισκόταν ¾ της ώρας από το Παλιοχώρι! Από το 1769 το Παλιό Πλωμάρι φροντίζει τους Λεπρούς με συνεισφορές στις εκκλησίες και υπήρχε δικό τους κτήμα, 50 στρεμμάτων, «τα Λουβιάρκα» για την συντήρησή τους. Αναφέρονται το 1863, 50-60 κάτοικοι, από το 1886 η απομόνωση είναι υποχρεωτική, το 1889 υπάρχουν 17 άνδρες και 9 γυναίκες, το 1891, 25 και το 1920 και 1928, 18 και 19 αντίστοιχα!
Τα μεγάλα Λεπροκομεία υπάρχουν στην Κρήτη (Σπιναλόγκα), στη Σάμο και στη Χίο. Είναι λοιπόν η Λέπρα, το χρόνιο αυτό νόσημα με την παραμόρφωση του δέρματος, μια ιστορία ,τόσο μακρινή, όσο και ο πολιτισμός! Περπατώντας τη Λέσβο, Τόμος Β σελ 632-633, Μάκης Αξιώτης.
Πηγή:https://www.emprosnet.gr/diadromes/sta-loimoxoria-tou-ai-lia
Β’ ΠΗΓΗ: ΤΟ ΛΟΥΒΙΟΧΩΡΙ ΑΠΟ ΤΗ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟ ΤΗΣ ΕΡΤ ΑΙΓΑΙΟΥ ΔΗΜΗΤΡΑ ΛΑΧΟΥΡΗ
Γ” ΠΗΓΗ

Ένας κακοτράχαλος δρόμος στην ορεινή επαρχία Πλωμαρίου, που ξεκινά από τον κεντρικό δρόμο που συνδέει το Παλαιοχώρι με το Πλωμάρι της Λέσβου, πολύ κοντά στο πρώτο σε φέρνει σε μια δασωμένη έκταση. Παντού ερείπια σπιτιών, μια δημόσια κρήνη και ένα «αλλιώτικο» μικρό εκκλησάκι. Ο Άη Γιώργης των λουβιαρέων. Ο Άη Γιώργης των λεπρών.

Καλώς ήρθατε στη Λούβα. Ή στο Λουβιοχώρι. Στη «Σπιναλόγκα» της Λέσβου.

Στον εγκαταλελειμμένο και ρημαγμένο πια αυτό οικισμό, απομονώνονταν άγνωστο από πότε, αλλά σίγουρα έως και τα μέσα του 20ου αιώνα, οι πάσχοντες από τη νόσο του Χάνσεν, τη λέπρα ή λούβα στην τοπική λεσβιακή διάλεκτο απ’ όπου και το όνομα του οικισμού.

Τα απομεινάρια της ανθρώπινης δυστυχισμένης παρουσίας διάσπαρτα. Επίκεντρο τους η δημόσια κρήνη απ’ όπου υδρεύονταν οι λεπροί αλλά και το πολύ παλιό εκκλησάκι του Άη Γιώργη με το τεράστιο πεύκο να δείχνει, από πολύ μακριά, το μέρος.

Εικόνες λαϊκής ζωγραφικής φτιαγμένες από τους ίδιους τους ανθρώπους που έζησαν εκεί. Με το θρύλο να μιλάει για ένα λεπρό ζωγράφο που ιστόρησε το Χριστό λεπρό. Μα η εικόνα λέει πάρθηκε, άγνωστο από ποιον, χάθηκε σαν ο οικισμός έπαψε, επίσημα τουλάχιστον, να είναι συνώνυμο του απόλυτου κακού.

Γιατί αυτό το απόλυτο κακό ήταν ο οικισμός. «Άει στ’ Λούβα» έλεγαν αντί για «άει στο διάολο» συνδέοντας την «μυθική» αρρώστια μια από τις αρχαιότερα καταγεγραμμένες ασθένειες που ήταν τόσο συνδεδεμένη με το κοινωνικό στίγμα και τον αποκλεισμό.

Όσο κι αν φαίνεται περίεργο, σήμερα κοντά 80 χρόνια μετά την ανακάλυψη του φαρμάκου που οδήγησε στην εξαφάνιση της αρρώστιας και το Λουβιοχώρι αντιμετωπίζεται ακόμα με δισταγμό από τους ντόπιους. Λιγοστοί οι επισκέπτες του ακόμα και ανήμερα «του Άη Γιωργιού». Του Αγίου του «ασθενούντων ιατρού» κατά το απολυτίκιο του!

Με λίγες δάφνες στολισμένο το εικόνισμα του Άη Γιώργη, προσέχεις πως οι προσκυνητές -όσοι φτάνουν εδώ- θαρρείς κι αποφεύγουν να ασπαστούν την εικόνα. «Τι φοβούνται, μη κολλήσουν μια χαμένη αρρώστια;» ρωτάς τον οδηγό σου. «Είναι πολύ βαριά η μνήμη τούτου του χώρου. Με πολλές ιστορίες και ζωντανές ακόμα τις μαρτυρίες για αυτόν σαν τόπος συνώνυμος της κόλασης» σου απαντά.

Ακόμα και το νεκροταφείο των λεπρών τίποτα δεν μαρτυράει πως ήταν εδώ ή εκεί. «Μη τύχει και συμβεί τι;» αναρωτιέσαι στο δρόμο του γυρισμού, ανάμεσα σε χαλάσματα στο Λουβιοχώρι που λες και όλοι θέλουν να διαγραφεί από τη συλλογική μνήμη του τόπου.

Στρατής Μπαλάσκας / ΑΠΕ – ΜΠΕ

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΥΛΙΚΟ ΤΟΥ ΕΓΚΑΤΑΛΕΛΕΙΜΜΕΝΟΥ ΧΩΡΙΟΥ ΑΠΟ ΤΟΝ ΓΙΩΡΓΟ ΚΑΡΑΚΛΑ

Η ΚΡΗΝΗ

Ο ΑΓΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ Α’

Ο ΑΓΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ Β’

Ο ΑΓΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ Γ’

ΕΝΑ ΜΕΡΟΣ ΤΟΥ ΧΩΡΙΟΥ

 

Pages: 1 2