Οι σχολικές τοιχογραφίες του Κώστα Καλαθά, που δυστυχώς καταστράφηκαν-ΜΕΡΟΣ 2ο

Ιγνάτης Ψάνης

Γνωρίζουμε ήδη και από άλλες σχετικές αναρτήσεις μας της καλλιτεχνικής δουλειάς του Κώστα Καλαθά την πολύ μεγάλη αποδοχή και καταξίωση την οποία εισπράττει από ένα πολύ μεγάλο μέρος της περιοχής μας και όχι μόνο, γεγονός που το αναμέναμε και αυτή τη φορά.
Όμως αυτή τη φορά η αποδοχή ξεπέρασε και τις πιο αισιόδοξες προβλέψεις μας, χιλιάδες οι επισκέπτες του ιστότοπού μας.
Στον καλλιτέχνη προσθέτουμε πολλαπλασιαστικά τον Δάσκαλο και τον άνθρωπο Κώστα και η αριθμητική αυτή λειτουργεί εκθετικά. Έτσι παράγεται από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης το αποτέλεσμα το οποίο με πολύ μεγάλη ευχαρίστηση και ικανοποίηση παρακολουθούμε κι εμείς.
Σήμερα αναρτούμε το δεύτερο μέρος. Λιγότερα τα θέματα, αλλά το ίδιο εντυπωσιακά, εξαίρετα και πρωτότυπα, αν αναλογιστεί κανείς και την αποστολή και τη σκοπιμότητα των έργων αυτών.
Θα είχαμε το μοναδικό προνόμιο, ίσως και σε πανεθνικό επίπεδο, ένας διάδρομος ενός εξαιρετικού Δημοτικού Σχολείου του μεσοπολέμου, ένα Σχολείο τελικά, να λειτουργεί και ως μικρή έκθεση ζωγραφικής. Και γιατί όχι και ως χώρος επισκέψιμος. Δυστυχώς, για λίγα αργύρια …τα είπαμε.
Το θέμα από τον Αργοναυτικό κύκλο. Η “Αργώ” με τον Ιάσωνα και τους Αργοναύτες περνούν μέσα από δύο τεράστιους βράχους -Συμπληγάδες Πέτρες, στην είσοδο του Βοσπόρου- που ανοιγόκλειναν, προκειμένου να φέρουν το Χρυσόμαλλο Δέρας από την Κολχίδα στην Ιωλκό. Στην λήψη αυτή έλκει το περιβάλλον περισσότερο.

Το ίδιο θέμα από διαφορετική οπτική. Έχει αποτυπωθεί απόλυτα η δυσκολία του άθλου, που έπρεπε να ξεπεράσει ο Ιάσωνας, προκειμένου να φτάσει στον προορισμό του. Σ΄αυτή τη λήψη εστιάζουμε περισσότερο στα πρόσωπα.

Ο Φρίξος και η Έλλη, παιδιά του βασιλιά της Βοιωτίας Αθάμαντα πρέπει να θυσιαστούν (πλεκτάνη της μητριάς τους Ινούς), για να σωθεί η πόλη από τη σιτοδεία. Η νεκρή  μητέρα τους Νεφέλη, με τη βοήθεια των θεών, στέλνει το χρυσόμαλλο κριάρι, για να πετάξουν και να σωθούν. Η Έλλη γυρίζει προς τα πίσω να δει και πέφτει στη θάλασσα (από κει και ο Ελλήσποντος)

Το θέμα από τον Τρωϊκό κύκλο.
Η Ιφιγένεια, παιδί του Αγαμέμνονα και της Κλυταιμνήστρας πρέπει να θυσιαστεί για την αμαρτία του πατέρα της, που σκότωσε το ιερό ελάφι της Αρτέμιδας, για πνεύσει ούριος άνεμος και να αποπλεύσει ο στόλος προς την Τροία. Τη στιγμή που ο μάντης Κάλχας ετοιμάζεται για τη θυσία, η Άρτεμις από λύπη αρπάζει την Ιφιγένεια και στη θέση της βάζει ένα ελάφι. Αξίζει να προσέξουμε  τα πρόσωπα των πρωταγωνιστών του θέματος.
Το θέμα, από τα πιο αγαπημένα της μυθολογίας, πήρε στην ιστορία του κοινωνικές, πολιτικές και φιλοσοφικές διαστάσεις.
Ο Κώστας Καλαθάς, όταν παρουσίαζε το κλειστό και εγκαταλελειμμένο από το 2017, λόγω του σεισμού Λαογραφικό Μουσείο της κωμόπολής μας.