Φωτογραφία Βαγγέλης Μόσχος
Ιγνάτης Ψάνης-Φιλόλογος
Εις Φραγκίσκα Φράϊζερ
Επίγραμμα
Μικρός προφήτης έριξε σε κορασιά τα μάτια,
και στους κρυφούς του λογισμούς χαρά γιομάτους είπε:
“Κι αν για τα μάτια σου Καλή, κι αν για την κεφαλή σου,
κρίνους ο λίθος έβγανε, χρυσό στεφάνι ο ήλιος,
δώρο δεν έχουνε για Σε και για το μέσα πλούτος.
Όμορφος κόσμος ηθικός, αγγελικά πλασμένος.”
Διονύσιος Σολωμός, Ζάκυνθος 1849.
– Η Φραγγίσκα ήταν κόρη του Άγγλου Διοικητή του νησιού]
-Επίγραμμα: Ποιητικό είδος που χαρακτηρίζεται από συντομία
Φωτογραφία Γιώργου Αράπογλου
Το επίγραμμα αυτό δεν είναι παρά ένα διαμάντι της σολωμικής ποίησης με το οποίο ο ποιητής εκθειάζει τη γυναικεία ομορφιά, πατώντας στο παλιό πρότυπο του Καλού Καγαθού, όπως και της Ωραίας Ελένης, όπως την παρουσιάζει Όμηρος στην Ιλιάδα.
Ο Σολωμός συχνά έβλεπε την κόρη του Άγγλου Διοκητή να περνά με άμαξα, στη μεγάλη πλατεία, τη Σπιανάδα και θέλησε να υμνήσει την υπέροχη ομορφιά της.
Ο σεβασμός που ένοιωθε αλλά και τα ήθη της εποχής δεν του επέτρεπαν να εκφραστεί ευθέως. Αν έβαζε τάχα, ένα μικρό παιδί να μιλήσει αντί γι’ αυτόν; Μα πώς είναι δυνατόν ένα παιδί μικρό να νιώθει τέτοιο ερωτικό πόθο και διεισδυτική ματιά, ώστε όχι μόνο να περιγράψει τις αρετές του κορμιού, αλλά να εισχωρήσει και στον εσωτερικό κόσμο της νέας και να περιγράφει τις αρετές της ψυχής της;
Η Τέχνη, μέσω της Ποίησης του έδωσε την άδεια και τη νομιμότητα. Το μικρό του παιδί θα αποχτήσει υπερφυσικές ικανότητες και με τη δωρεά της ποίησης θα γίνει ένας προφήτης. Ένας μικρός προφήτης, ώστε με το χάρισμα αυτό να μπορεί να διηγείται και πράγματα μη ορατά στο γυμνό μάτι και ασύλληπτα στον κοινό νου.
Το πιο άψυχο, η πέτρα, καταθέτει τον κρίνον (σύμβολο αγνότητας) και ο ήλιος το χρυσό στεφάνι. Όμως ούτε ο κρίνος ούτε το χρυσοστέφανο συγκρίνονται με την ομορφιά του ψυχικού της κόσμου. Όμορφο το σώμα, ομορφότερη η ψυχή.
Στο σημείο αυτό επιβάλλεται να υπογραμμίσουμε την ευγένεια, τη σεμνότητα και τη ολοφάνερη προσοχή του ποιητή να μη προσβάλει, να μην εκθέσει την κοπέλα, επιστρατεύοντας την κατάλληλη διατύπωση και εκμεταλλευόμενος “ποιητική αδεία” το τέχνασμα του μικρού προφήτη.
Η ομορφιά της κόρης με την απόλυτη, την ασυναγώνιστη μορφή της, εξωτερική και εσωτερική, διαχέεται σε ολόκληρη τη φύση πού την ηθικοποιεί και τη θεοποιεί. Η πλάση είναι θεϊκή΄[αγγελική], γιατί η κόρη με την ομορφιά της μάς την μεταφέρει , μάς την υποβάλλει. Η ομορφιά δεν είναι παρά το μέσον, ένα είδος διασταλτικού μέσου, ένα είδος μεγεθυντικού φακού, για να δούμε τον όμορφο κόσμο μέσα στον οποίο ζούμε.
Με αφορμή το ποίημα αυτό θα επιχειρήσουμε να προβληματιστούμε πάνω το θέμα της ομορφιάς και της ασχήμιας, όχι ασφαλώς της εξωτερικής, στην εποχή μας.