Στα «εκτός» το φράγμα Τσικνιά;

Αναδημοσιεύουμε από τον τοπικό Τύπο του νησιού κάποιες δυσάρεστες  πληροφορίες για κάποια πολύ μεγάλα έργα της χώρας, τα οποία αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα υλοποίησής τους μεταξύ των οποίων και το φαραωνικό φράγμα φράγμα Τσικνιά, για το οποίο δηλώσαμε ότι μαζί με όσους που είχαν επιφυλακτική ή αρνητική θέση από την αρχή αλλά και με άλλους που άλλαξαν θέση στη διαδρομή, έχουμε και εμείς τις πολύ σοβαρές επιφυλάξεις μας.. Θα συνεχίσουμε την αρθρογραφία για το θέμα αυτό, τις επιπτώσεις του οποίου δεν νομίζουμε ότι έχουμε απολύτως αντιληφθεί.

Πανόραμα Πολιχνίτου

Με προσφυγές, απεντάξεις και καθυστερήσεις που κινδυνεύουν να εκτροχιάσουν το μεγάλο πρόγραμμα υλοποίησης των έργων βρίσκεται αντιμέτωπη η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Σε μια περίοδο όπου τα εργοτάξια έπρεπε να εκτείνονται σε όλη τη χώρα για να ανταποκριθούν στις υψηλές ταχύτητες του Ταμείου Ανάκαμψης, που έχει ορόσημο το καλοκαίρι του 2026, τα προβλήματα πληθαίνουν, την ίδια στιγμή που τα συμφέροντα των εργολάβων συγκρούονται και προκαλούν νέο κύκλο καθυστερήσεων.

Πολλά από τα έργα αυτά αντιμετωπίζουν καθυστερήσεις και προσφυγές που υπονομεύουν την προσπάθεια απορρόφησης των πόρων έως τον Αύγουστο του 2026. Η πολιτική ηγεσία αναζητά εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης, την ώρα που οι ανάγκες έχουν μεγαλώσει μετά τις καταστροφές που προκάλεσαν οι τελευταίες θεομηνίες στη Θεσσαλία που οδηγούν σε ανακατανομή των πόρων.

Επτά αντιπλημμυρικά έργα, έργα ύδρευσης και η χιλιομετρική χρέωση των διοδίων, ύψους 90 εκατ. ευρώ, έχουν πάρει τον δρόμο της εξόδου από το Ταμείο Ανάκαμψης. Στην αγορά στοιχηματίζουν ότι ανάλογη πορεία θα έχει και η παραχώρηση του Βόρειου Οδικού Αξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), μήκους 157 χιλιομέτρων (Χανιά – Ηράκλειο) και ύψους σχεδίν 2 δισ., για την οποία δεν έχουν ανοίξει ακόμη οι οικονομικές προσφορές που υποβλήθηκαν τον Μάιο. Στο παρασκήνιο η μάχη διεκδίκησης του έργου κρατά σε ομηρία την πορεία του, με τις πληροφορίες να μιλούν για έντονες διεργασίες κυβέρνησης – εργολάβων προκειμένου η διαδικασία να ξεκολλήσει και ο διαγωνισμός να πάει ένα βήμα παρακάτω.

Την ίδια στιγμή, σημαντικές ανακατατάξεις παρατηρούνται και στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, από το οποίο έχουν βγει μέχρι στιγμής εκτός τέσσερις συμβάσεις ύψους περί τα 600 εκατ. ευρώ. Στα έργα αυτά περιλαμβάνονται η επέκταση της λεωφόρου Κύμης με προσωρινό ανάδοχο τις ΤΕΡΝΑ – Intrakat – ΑΚΤΩΡ, η ύδρευση Αρτας, Πρέβεζας, Λευκάδας με ανάδοχο την ΤΕΡΝΑ και το Φράγμα Τσικνιά στη Λέσβο με προσωρινό ανάδοχο την ΑΚΤΩΡ. Μεγάλο ερώτημα τίθεται και για την εξεύρεση πόρων για άλλες συμβάσεις. Το θέμα της χρηματοδότησης των έργων βγαίνει όλο και πιο πιεστικά στην επιφάνεια, καθώς αποδεικνύεται ότι πολλά από τα έργα που διαφημίστηκαν την προηγούμενη διετία ήταν στο αέρα αφού δεν υπήρχε διασφαλισμένη χρηματοδότηση.

https://www.emprosnet.gr/oikonomia/sta-ektos-to-fragma-tsiknia