Ιγνάτης Ψάνης
Μετά το μελοποιημένο ποίημα του Κ. Παλαμά “Ο Δάσκαλος” με την εξαίρετη φωνή του Βασίλη Λέκκα και το άρθρο του συναδέλφου Γεωργίου Βλάχου που συμπυκνώνει και παραστατικά διατυπώνει την αποστολή και τον ρόλο του Δασκάλου και ένα κατατοπιστικό video για την παγκόσμια ημέρα των Εκπαιδευτικών, θεωρούμε πως τιμούμε, όπως αξίζει την ημέρα αυτή.
Στόχος της ημέρας αυτής είναι να επικεντρωθεί στην εκτίμηση, αξιολόγηση και βελτίωση των εκπαιδευτικών του κόσμου και να δώσει την ευκαιρία να εξετάσουν τα ζητήματα που σχετίζονται με τους εκπαιδευτικούς και τη διδασκαλία.
Ο Δάσκαλος – Κωστής Παλαμας
Σμίλεψε πάλι, δάσκαλε, ψυχές!
Κι ότι σ’ απόμεινε ακόμη στη ζωή σου,
Μην τ’ αρνηθείς! Θυσίασέ το ως τη στερνή πνοή σου!
Χτισ’ το παλάτι, δάσκαλε σοφέ!
Κι αν λίγη δύναμη μεσ’ το κορμί σου μένει,
Μην κουρασθείς. Είν’ η ψυχή σου ατσαλωμένη.
Θέμελα βάλε τώρα πιο βαθειά,
Ο πόλεμος να μη μπορεί να τα γκρεμίσει.
Σκάψε βαθειά. Τι κι’ αν πολλοί σ’ έχουνε λησμονήσει;
Θα θυμηθούνε κάποτε κι αυτοί
Τα βάρη που κρατάς σαν Άτλαντας στην πλάτη,
Υπομονή! Χτίζε, σοφέ, της κοινωνίας το παλάτι!
Μήνυμα του Αν. Συντονιστή Εκπαίδευσης στο Γιοχάνεσμπουργκ Δρ Γεωργίου Βλάχου, για την Παγκόσμια Ημέρα των Εκπαιδευτικών – 5 Οκτωβρίου 2023
Με αφορμή την 5η Οκτωβρίου, η οποία καθιερώθηκε ως παγκόσμια Ημέρα των Εκπαιδευτικών από την UNESCO, τιμάμε τον δάσκαλο και τον αγώνα του στο χώρο της εκπαίδευσης για το καλύτερο μέλλον των παιδιών μας και της κοινωνίας μας. Μέσα από το συμβολισμό της ημέρας αυτής, καταδεικνύεται ο κεντρικός ρόλος του σχολείου και των εκπαιδευτικών στον κόσμο του σήμερα, αλλά και η υπέρτατη αξία των Γραμμάτων και της Παιδείας.
Ανέκαθεν το έργο του εκπαιδευτικού ήταν ιδιαίτερα απαιτητικό και φορτωμένο με βαθιά ευθύνη, καθώς ο ρόλος του δεν περιορίζεται στο να μεταδίδει απλώς εξωτερικές γνώσεις, αλλά επεκτείνεται και στο να διαπαιδαγωγεί, να διαπλάθει το πνεύμα και την ψυχή των νέων, να διαμορφώνει ελεύθερους, αυθύπαρκτους ανθρώπους.
Ωστόσο, στη σημερινή κοινωνία η ταχύτητα διακίνησης των συνεχώς αυξανόμενων πληροφοριών, αλλά και η διαχείριση και αξιοποίησή τους καθιστούν το έργο του εκπαιδευτικού ακόμα πιο απαιτητικό. Ο εκπαιδευτικός αναλαμβάνοντας πολλαπλούς ρόλους, του συμβούλου, του καθοδηγητή, του εμψυχωτή, του δημιουργού και του εμπνευστή και διαμορφώνοντας το κατάλληλο κλίμα μέσα στην σχολική τάξη, κεντρίζει την περιέργεια των μαθητών του, καλλιεργεί τη φαντασία τους και τους εμπνέει. Χρειάζεται να μυήσει τους μαθητές του στο φιλέρευνο πνεύμα, να ενθαρρύνει με το ήθος του και τη στάση του, να εμφυσήσει δημοκρατικές αξίες και επιδεικνύοντας ενσυναίσθηση να βοηθήσει κάθε μαθητή στην προσωπική του εξέλιξη.
Άλλωστε, σύμφωνα με τον Πεσταλότσι, «Μεγάλος δάσκαλος δεν είναι αυτός που διδάσκει το καλό με ωραία λόγια, αλλά εκείνος που το διδάσκει με το παράδειγμά του».
Ο Νίκος Καζαντζάκης μας περιγράψει με έναν πολύ ξεχωριστό τρόπο το ρόλο του δασκάλου: «Ιδανικός δάσκαλος είναι εκείνος που γίνεται γέφυρα για να περάσει αντίπερα ο μαθητής του. Κι όταν πια του διευκολύνει το πέρασμα, αφήνεται χαρούμενα να γκρεμιστεί, ενθαρρύνοντας το μαθητή του να φτιάξει δικές του γέφυρες».
Επίσης, οφείλουμε να εκτιμούμε τις άοκνες και συστηματικές προσπάθειες των εκπαιδευτικών μας όχι μόνο προς την κατεύθυνση της διαπαιδαγώγησης των μαθητών, αλλά και προς την κατεύθυνση της παραγωγής πολιτισμού.
special.gr/pagosmia-hmera-ekpaideytikwn-2023-afierwma-me-keimeno-video-kai-fylla-ergasias-apo-to-sakidio/