Μία που γίνεται πολύς λόγος για το ξυλόλιο, που βρέθηκε στον χώρο της τραγωδίας στα Τέμπη και για τη σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών στις 28 Φεβρουαρίου οποία προκάλεσε την πυρόσφαιρα και την εξαϋωση πολλών ανθρώπων, αναδημοσιεύουμε και εμείς άρθρο σχετικά με το εύφλεκτο αυτό υλικό, για να ξέρουμε περί τίνος πρόκειται. Πάντως η μεταφορά του μέσω του σιδηροδρόμου απαγορεύεται.
Πανόραμα Πολιχνίτου
Τι είναι το ξυλόλιο;
Είναι μια οργανική ένωση που ανήκει στην κατηγορία των αρωματικών υδρογονανθράκων, δηλαδή έχει ως βάση το Βενζόλιο. Πρόκειται όντως για μια πολύ εύφλεκτη ουσία. Πρόκειται ουσιαστικά για έναν διαλύτη που χρησιμοποιείται ως ενδιάμεσο προϊόν για τη δημιουργία άλλων προϊόντων. Μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί ως καύσιμο, σε υλικά επικάλυψης, στην επεξεργασία των πολυμερών, στην κατασκευή εκρηκτικών, αλλά χρησιμοποιείται και σε καθαριστικά και σε αγροχημικά προϊόντα. Επίσης έχει εφαρμογή στην οδοποιία και γενικότερα στον τομέα των κατασκευών. Επίσης το ξυλόλιο χρησιμοποιείται ως πρόσθετο σε φυτοφάρμακα και βέβαια σε διάφορες εργαστηριακές τεχνικές. (Λόγω της ομοιότητάς του με τη βενζίνη και επειδή είναι φτηνότερο από αυτήν μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για τη νόθευσή της).
Είναι νόμιμη η εμπορία και διακίνησή του;
Ναι και γίνεται με βυτιοφόρα / βυτία μεταφοράς υγρών (π.χ. MC 306 /406). Τα βυτία αυτά χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά εύφλεκτων υγρών όπως βενζίνης και diesel, καθώς και δηλητηριωδών υλικών και διαλυμάτων (π.χ. το ξυλόλιο) Τα βυτία έχουν χωρητικότητα 2.000 – 9500 γαλόνια (1 US gallon = 3.785 λίτρα. Το λίτρο (L) ισούται με το 1/1000 του κυβικού μέτρου (1 m3 = 1000 L) (Βλ. Επιστημονικό Πόνημα με τίτλο: Μεταφορές επικίνδυνων εμπορευμάτων ΕΛΙΝΥΑΕ, 2007). Άρα πόσα λίτρα έχει χωρητικότητα ένα μέσο επικαθήμενο βυτίο δηλ. 5.000 γαλονίων;
5.000 γαλόνια Χ 3.784 λίτρα το ένα γαλόνι = περίπου 20.000 λίτρα που αντιστοιχούν σε: 20.000 λίτρα : ένα εικοσάλιτρο μπιτόνι = 1000 μπιτόνια. Συνεχίστε για να υπολογίσετε πόσα εικοσάλιτρα περιέχουν οι 2,5 τόνοι που εκτιμάται ότι τοποθετήθηκαν κάπου στη αμαξοστοιχία…
Είναι νόμιμη η μεταφορά του συγκεκριμένου υγρού με τραίνο;
Όχι βέβαια! Είναι παράνομη.
Πώς θεωρείται ότι έγινε στην προκειμένη περίπτωση;
Κάποιο φορτηγό που (που λόγω μη νόμιμης διακίνησης στερείται φορτωτικών έγγραφων) το μεταφέρει με κίνδυνο να εντοπισθεί από τις αρχές στον σταθμό σε δεξαμενή ή σε μπιτόνια και εκεί ο οδηγός με βοηθό του και οπωσδήποτε με τη συνέργεια σιδηροδρομικών υπαλλήλων το φορτώνουν κρυφά σε ειδικά διασκευασμένο από αυτούς χώρο στην αμαξοστοιχία. Αντίστοιχα, άλλοι επίορκοι σιδηροδρομικοί στην Αθήνα το μεταφορτώνουν σε έτερο φορτηγό που το διακινεί με τον ίδιο παράνομο τρόπο και το παραδίδει στον τελικό παραλήπτη, όπου θεωρητικά θα γίνει η νόθευση της βενζίνης. Εννοείται ότι όλοι όσοι συμμετέχουν στη διαδικασία πρέπει να λάβουν κάποια αμοιβή για τον κόπο τους, λαμβανοντας υπόψη και τον κίνδυνο να τιμωρηθούν εάν γίνουν αντιληπτοί ή / και να χάσουν τη δουλειά τους….
Συμπέρασμα:
Θα πρέπει να ήταν μεγάλο το όφελος από τη συγκεκριμένη παράνομη μεταφορά των 2,5 τόνων ξυλολίου παρά τα όποια έξοδα προς τους συμμετέχοντες και το ρίσκο που το εγχείρημα ενέχει για να προτιμηθεί αυτού του είδους η μεταφορά από τη νόμιμη με βυτιοφόρο…
Πηγή: Νίκος Μωραϊτάκης